lørdag, december 30, 2017

Vammen fik en tur på voldene og i Pusher Street

Kenneth sov dårligt natten inden turen, så han lavede lige et pænt logo!
Grønlandsfarer. Kristian Vammen fra Team High Five residerer sammen med sin hustru i Grønland. Her har han og jeg vandret og drukket bajere, så med Kristian hjemme på juleferie syntes jeg, at vi skulle gentage dette koncept i en københavnerstil.

En håndfuld af Kristians venner nappede vi således godt 20 km i går, med en rute, der kom rundt om 1) Københavns volde, 2) Søren A. Kierkegaards Indre København, 3) havnefronten med havfrue, skuespilhus og operahus, 4) Flådens område på Nyholm, 5) Christiania og endelig 6) Amalienborg, inden vi sluttede af med en øl på Hotel Babette Guldsmeden og en stor frokost på Café Petersborg. Ruten kan ses her og her - delt op i to, fordi vi ved første kryds af havnen brugte Havnebussen.

Den virkeligt opmærksomme læser vil genkende mange træk fra Burning Love Classic årgang 2012 (som sagt, virkeligt opmærksomme læser).

En ordentligt bunke billeder af os, København og den øvrige rute nedenfor. Foto skudt af undertegnede, med mindre andet er nævnt. Forvent ikke journalistkunst, men der er en lille beretning om Jens Maler - faldet i Afghanistan.

/Thorbjørn



Først morgenkaffe og rundstykker hos skribenten i Nyboder.

Normalt holdbillede ved start.

Gazza-posering (meget indforstået).

Midt i en Star Wars-tid. LEGO Flagship Store på Strøget.

Vi begyndte den succesfulde tømning af Poders flaske portvin ved Christiansborgs Ridebane.


Posering ved statuen af Søren i Bibliotekshaven. Den lille park er blevet fredfyldt og med grønt græs igen, efter de hele fire PokeStop er gået op i digital røg.

En skummel statue ved Skt. Annæ Plads.

Ruten gik naturligvis også rundt på Kastellets volde. Foto: Kenneth Sørensen.

Vi slog et smut forbi skribentens kontor i Generalstok, og Kristian morede sig over at få taget et portræt i min stol - med min kop, mine solbriller og min hue! Foto: Kristian Vammen.

Vi besøgte selvfølgelig monumentet på Kastellet.

Jeg fik hilst på indskriften for Jens "Maler" Mathias Petersen - hæderkronet seniorsergent, som jeg igennem et par år nåede at gå mange kilometer med, inden han en tidlig morgen faldt om under fysisk træning i Kandahar, Afghanistan. 10 dage senere døde Maler på Rigshospitalet uden at være vågnet efter sit hjerteanfald. Jeg hilste på Jens så sent som aftenen før hans fatale løbetur, da jeg ved et tilfælde rendte ind i ham i én af de tre kæmpe Dining Facilities i lejren. Det må siges at være faktisk et utroligt tilfælde, for jeg var kun ankommet samme eftermiddag og besøgte en britisk og ikke den danske enhed. Maler og jeg aftalte at ringes ved, men næste formiddag tog han ikke telefonen, og jeg fik aldrig fat på ham. Bizart nok hørte jeg først om anfaldet og Malers for tidlige død via en mail, da jeg for længst var tilbage på min pind i Kabul. Æret være Jens Malers minde.

Monumentet, Kommandantgården og Fortunstok i baggrunden. Foto: Kristian Vammen. 
Kristian med sin holdfører i et ømt øjeblik. Foto: Kristian Vammen.



Morten Poder og skribenten. Foto: Kristian Vammen.

Udsigt til monumentet for faldne i allieret tjeneste under anden verdenskrig og til Kongeporten.

Værnepligtige gardere klar til kontrol.

René og Oda med skarp sol og Den Engelske Kirke bag sig. Foto: Kristian Vammen.

"Battlevesten" med det smukke slayerlogo både prydede og varmede jeres skribent. Foto: Kristian Vammen.

Vammen med fuglekronet havfrue.

Det store monument for Iver Huitfeldt - alt for højt til at være på billedet. Foto: Kristian Vammen.

Ingen kommentarer! Foto: Kristian Vammen.

Gefionspringvandet.

Der var tid til en lillebitte Carlsberg og lidt GT, mens vi ventede på Havnebussen.

Min gamle arbejdsplads anes om styrbord.

Masser af flådestemning om bagbord.

Jeg trakterede med et hav af Operaen-anekdoter under vores ophold på soldækket.

Selfie med filterpjat.

Vi stod af på andet stop, Operaen.

Efter endnu flere operahusanekdoter nåede vi toppen af Nyholm og inspicerede Sixtusbatteriet.

Gruppefoto - uden Kenneth, som grundet skadeværk måtte ruteoptimere nogle få kilometer. Flot kæmpet af Kenneth i går, for det gjorde vist en smule naller i ryggen.

Foran legendariske F352 Peder Skram (den med Hovsamissilet), i dag museumsskib.

Nyholms oprindelige Hovedvagt fra 1744, "Under Kronen" i daglig tale.

Philip de Langes berømte mastekran. Bygget rent af træ - stenværket uden om er kun til for at beskytte mod vind og vejr.

Bemærk den spøjse optiske illusion med at gøre vinduerne mindre mod toppen - det får bygningen til at virke højere, end den er.

Ligesom det skete under BLC 2012, nappede vi en æresrunde på den stedværende løbebane.

Eller ... Morten tog nu ikke runden, men til gengæld gjorde han klar med endnu et par portvin til os.

"Fakirskolen" ... Man kunne have taget mange billeder af spøjse bygninger på voldene om Christiania.

Halvsmadret "legehytte" ...??? Via Torvegade fortsatte vi ovre på den indre vold. De er ikke vanvittigt glade for fotografering i Pusher Street, så tag mit ord for, at der var helt vildt gang i den i hash- og potboderne. Der var julemarkedagtig stemning. Ret surrealistisk for sådan en konservativ lov og orden-type som mig.

Efter at have nikket til Kuglegården, indtil for nylig dansk Forsvars hovedsæde, nu rømmet, gik det over Inderhavnsbroen.

En lille afstikker for at runde Skuespilhuset, sådan til at supplere besøget ved Operaen.

Det ville være fjollet ikke lige at smutte forbi Amalienborg, når man er i området.

Morten gav en øl på lidt billigere Hotel Babette Guldsmeden ved siden af mål, inden vi satte os til rette. "Lidt billigere" skal ses i perspektiv af københavnerpriser: kr. 50 for en normal størrelse fadøl versus 67 (!) på Petersborg.

Der blev spist smørrebrød til den helt store guldmedalje, da vi var vel inde på/nede i Petersborg.

Mætheden indtruffet hos dagens mand, Kristian, og hos Kenneth.

Og det var så det. Per Ole Fyhn var forhindret i marchere med, men han kom forbi og deltog i måltidet. Desværre nåede jeg ikke at fotografere den hæderkronede formand for Marchteam Bjørnebanden, inden han måtte videre.

Det er ikke altid, jeg får det med på mine ture, men det lykkedes denne gang. Derfor: Hein, der peger på OMI-mærket! Til allersidst tog vi en enkelt og rent faktisk billig øl på Borgerkroen lige i nærheden. En herlig dag, der i øvrigt var præget af lækkert, tørt vejr - endda med sol. God tur tilbage til Grønland til jer, Kristian og Mona.

Tilføjelse: Her er hele ruten. Jeg stoppede Endomondo, da vi steg på Havnebussen, men glemte naturligvis at tænde den igen, da vi steg af. Det skete først oppe ved Sixtus. Jeg har rekonstrueret det, vi faktisk gik, på billedet her og målt distancen op, der ikke blev registreret. I alt gik vi 19,9 km på 3 timer 11 minutter, hvilket svarer til 6,3 km/t i snit, men det er inkl. alle pauser. Reelt gik vi nok stabilt på 7 km/t.


Ingen kommentarer: