fredag, august 08, 2014

Kommentar: MAKONI eller ikke MAKONI

God historie: I kamp sårede overkonstabel af
første grad Brinth gennemførte MAKONI 2012
i kørestol uden hjælp.
MAKONI. På Facebook kan man finde Marchgruppe DK, som er et glimrende forum for de, der har interesse i vores lille niche af en hobby. En debattråd om konceptet March Kobenhavn-Nijmegen (MAKONI) har bragt en række kritikpunkter op fra erfarne marchgængere. Blandet andet, at MAKONI er "slidt" (er gennemført i 2002, 2007, 2012 og planlagt gentaget i 2016) og at det er spild af penge. Det har foranlediget følgende kommentar fra min side. Lad mig straks sige, at ikke alle de kritikpunkter, jeg tager op, har rod i den specifikke tråd - inden nogen ser mig bygge stråmænd.

Kommentar: MAKONI eller ikke MAKONI

Læs nedenfor.

Jeg vil ikke kaste mig ud i et glødende forsvar for MAKONI-konceptet, men nogle af kommentarerne i denne tråd er mig en kende spidse. MAKONI er ikke mindst en reklame for Danmark; rutinerede mangegangsgængere i Marchgruppe DK glemmer måske, at det, DE nu har set mange gange, vil være nyt og imponerende for dem, der ikke som os er lost causes til Nijmegen.

"Jeg kan sagtens, men ..."
Ankomst i Nijmegen år 2012 med svensk orkester i front.
De gamle sange om, at den ene og den anden "sagtens" ville kunne gennemføre MAKONI, men bare "ikke har tid", eller "ikke vil bruge sin ferie", tja, dem bliver man immun over for, i hvert fald når de bliver sunget med en underliggende tone af "MAKONI er idiotisk".

Ikke mindst, hvis de kommer fra enkeltgængere, som reelt er ude af stand til at fungere på et team, med de op- og nedture en holdpræstation fordrer. Jeg har generelt holdt min mund, når jeg har lyttet til påstanden om "jeg kunne sagtens, men ..." - MEN ofte har jeg i mit stille, lederuddannede, marcherfarne sind tænkt "helt sikkert, mester - du ville ikke have holdt to træningssamlinger, inden du selv var skredet eller vi havde bedt dig blive væk". Det er min iskolde vurdering - en vurdering, jeg ikke forventer disse enkeltgængere har selvindsigt nok til at forstå. Håber ikke for mange læsere føler sig ramt, men når vi nu har en råt for usødet debat, skulle det her klemmes ud mellem sidebenene.

"Det er spild af penge"
Angående cost benefit af det efter min mening beskedne budget, tja ... Jeg har ikke noget imod i dette offentlige forum at ytre utilfredshed med, hvordan Hjemmeværnets officielle kanaler til ekstern kommunikation har forvaltet eller snarere ignoreret den pr, der potentielt er i MAKONI.

Man har uretfærdigvis ikke placeret Amalienborg i Herning
eller andre steder i Udkantsdanmark, så denne situation er
kun mulig, hvis marchen begynder i København.
Efter skribentens mening kunne man dog fint forestille sig
at indlede i fx Jylland eller på Fyn til en afveksling.
Derudover om budget: MAKONI har hidtil været ET HUNDREDE procent afhængigt af ENORME mængder frivilligt arbejde og fantasifulde løsninger til at finde gratis eller meget billige løsninger på logistik.

Dette er et partsindlæg
Dette sagt: Jeg er naturligvis inhabil, da jeg var en del af marchledelsen sidste gang. Jeg mener, at det vil være rigtig godt, hvis nogle skulle komme op med alternative ideer til, hvordan Danmark / Hjemmeværnet kan forestå en spektakulær begivenhed til promovering af det danske forsvar og samtidige belønne deltagerne med en mindeværdig præstation.

Dog synes jeg, at det især vil være klædeligt, hvis man så selv tager initiativ, måske endda gør en indsats, i stedet for, sådan lidt nedladende, at nedgøre konceptet. Med al respekt for, at man selvfølgelig skal sige sin mening, hvis man synes, den er værd at dele.

Med venlig hilsen

En tidligere MAKONI-gænger

Ingen kommentarer: