fredag, februar 14, 2014

Reportage: 21 km Den Maritime Fastelavnsmarch 2014

Fastelavnsmarchen i Brøndby anno 2014 fejrer kulinarisk triumf

Liane, del af Brøndby Maritime Marchforening (BMMF)
BMMF viste, at det ikke var begynderheld i 2013: Fastelavnsmarchen med det maritime tema er en vinder. Ligesom sidste år var der dog også skandalescener, så der tegner sig et mønster af vestegnsk galehus. Derudover resulterede dagen i en historisk, organistatorisk udvidelse af Bjørnebanden: De Unge Bjørne.

af Thorbjørn Hein

Endnu engang var det Liane Skjershede, 44, der bød deltagerne velkommen ved startnummerbordet i Marinegården, lørdag den 8. februar. Med en klar forventning om, at et billede af hende vil trække (mandlige) læsere til artiklen, serverer jeg hermed et sådant foto. Således opmuntrede kan vi nu begive os til en beskrivelse af lørdagens hendragelser, der bød på både rutekaos og kvalitetssmørrebrød - sidstnævnte lige efter skribentens hoved.




Marinegårdens stilige forgård.
Kæmpe forsølvet "rex" med anker i træ som baggrund. Lavet af marineforeningsmedlemmer. 
Det såkaldte Middelaldercenter, hvor mellemlang og lang rute skilte veje. En god del af ruten var i år i naturskønne omgivelser, idet den fulgte forskellige dele af de såkaldte Kløverstier. Det var et rigtig godt træk i forhold til 2013. Stor ros for det.
Under marcher, hvor skribenten har muntret sig med solide rast i hyggelige vandhuller, er det sket, at ruten efterhånden er blevet inddraget i hans umiddelbare kølvand. At OVERHALE rutelæggerne er nyt for mig, men det skete i lørdags. Her ser I Frank Urban i gang med at placere markeringsstrimmel. Umiddelbart efter var jeg forbi ham, men med det udleverede kort med rutebeskrivelse var det til at finde vej. I begyndelsen ...
Det her mindede mig om noget - nemlig at Morten grundet en skade fra 1864-Marchen ikke var med i år, ak-ak. Se ham samme sted i 2013 her.
Fremme ved rasten - som på én gang repræsenterer årets store forbedring og samtidig var storskandalen! Lad os begynde med det uovertruffent positive: Der var Dyrlægens Natmad og der var hof. Præcis som Erik Tofte (billedet) og Morten gav hånd på sidste år. Tak for dét, og generelt tak til smørrebrødsjomfru Tove for rigtig god mad.
Men altså! At finde frem til den - ligesom sidste år - flot indrettede rast var et hyr. Siden 2013 har HVF 366 (Hjemmeværnsflotille 366) skiftet lokaler, så stifindingen afhang af rutebeskrivelsen - idet rutelægger Frank Urban (billedet) som nævnt var langt bagefter skribenten. Derudover havde rastansvarlig Erik Tofte afmærket indgangen til rasten så diskret, at jeg tågede rundt i et stort industriområde i syv-otte minutter, inden jeg besluttede at skalere en tre meter høj trådshegnsport, da jeg endelig fandt frem. Den eneste gænger foran mig, en flink mand ved navn Ib, kom aldrig ind på rasten, og første gruppe efter mig var i fuld fart på vej forbi, inden jeg fik stoppet dem ved at give lyd gennem vinduet. Tsk-tsk-tsk, Erik, endnu engang er der plads til forbedring.



Ikke så langt fra rasten gik det op for mig, at jeg engang havde været på denne del af ruten før: under den ikke decideret konditionskrævende tur i januar 2012 kom vi aldrig rigtigt videre end Tequila Bodega. Gense de muntre billeder her.

Kaj Jensen, faldet for Danmark.


Åh-åh, så var jeg næsten i mål, så et hurtigt snapshot af noget naturagtigt.

Nuvist var der almindelige Carlsberg i sortimentet, men egentlig var denne forbedring mest med henblik på den gode Morten, der er stor fan af benævnte bryggeri. Jeg supplerede med at smage på andre dele af den velassorterede bar. Jeg kommer ikke udenom, at jeg på et tidspunkt skal sejle ombord på en af Danmarks stolte fregatter, nemlig F362 Peter Willemoes. Derfor fandt jeg et fotografi af ovenstående motiv yderst passende.
Søren Hansen havde taget turen fra Skåne for at vandre den lange rute. Der blev tid til en god og hyggelig sludder i de for en march unikke, smukke omgivelser. Og et lift til stationen, forresten, det skal der lyde tak for! Vi var blandt de sidste ikke-medlemmer af BMMF, der forlod stedet - måske endda de sidste, erindrer det ikke. Hvorom alting er, var der kun omkring 45 gående deltagere (der var 61 i 2013), hvilket må siges at være skuffende, når man ser på arrangørernes indsats og marchens høje kvalitet i det hele taget. Jeg kan kun gisne om årsagerne, men mon ikke, at 1864-Marchen fra weekenden før har taget lidt af pusten fra mange i marchmiljøet? Den weekend kunne jeg ikke undgå at bemærke, at en del gængere så ret sløje ud, i forhold til deres vanlige standard, når vi er i Nijmegen om sommeren.

Ny underafdeling: De Unge Bjørne (DUB)
Den gode dag, der i øvrigt var velsignet med betydeligt bedre vejrlig end sidste år, inspirerede præsidenten (det vil sige skribenten her) for Marchteam Bjørnebanden til et nyt tiltag. Marchmiljøet sukker efter friskt blod, og det kommer ikke meget friskere eller af ædlere marchafstamning, end når der er tale om ægteparret Fyhns unge søn. Han har ikke taget sine første skridt endnu, men sagen er, at Per Ole med hustru under armen og baby i barnevogn gik den korte rute på 7 km. Denne trio var i selskab af en anden, nemlig den nære ven af marchholdet Kim, der gik sammen med smuk hustru og meget kær datter.

Så Fyhn Jr. har altså deltaget i sin første officielle marchbegivenhed, kun få måneder gammel. Jeg udstedte derfor følgende dekret:

"Pr. dags dato er underafdelingen De Unge Bjørne (DUB) oprettet med den yngste Fyhn som formand. Han indkalder til generalforsamling, når han har tid."

Indtil videre er mine umiddelbare tanker, at det er gratis at være ungdomsmedlem af MTBB, og at optagelsesproceduren er som for voksne medlemmer. Unge Bjørne er gængere i aldersgruppen 0-17 år.

Yndige Fru Fyhn replicerede vittigt på min besked med billede af dyrlægenatmad og Carlsberg:
"Baby melder: ingen skader, ingen vabler," akkompagneret af ovenstående, instagramværdige måltidsfoto. Det var udslagsgivende for fødslen af ideen om DUB.



Diplomer
BMMF havde ikke haft tid til at designe et nyt diplom siden sidste år. Trods interessante kommentarer fra en gænger af ældre årgang, der verbalt fik markeret, at han var aaaalt for rutineret til at kunne bruge et diplom til noget, sagde jeg ja tak. Næste dag fik jeg henholdsvis nevø og niece i gang med farveblyanterne på hver deres diplom. De er hermed mine yndlingsmarchdiplomer ever.

En vindermarch
Tak for dagen, BMMF. Næste år bør der sættes deltagerekord, for nu er det bevist: Fastelavnsmarchen anno 2013 var ikke begynderheld - sømandsvandrernes arrangement har smukke ruter, fremragende forplejning til foræringspriser, unikt stemningsfulde omgivelser før og efter gåturen samt en venlig og hyggelig stemning. Alt i alt: en klar vinder. Man er ikke for klog, hvis man som marchentusiast øst for Storebælt springer næste års udgave over. Ses der.

Ingen kommentarer: