fredag, august 24, 2012

Moesgaard: Skade Bakker stod i brand

Tilbageblik. Bjørnebandens udsendte marchkorrespondent skulle til Haderslev Kaserne i tjenesteligt øjemed om mandagen. Oplagt lige at tjekke en århusiansk gåtur om søndagen: Moesgaardvandringen 2011. Og det er altså sidste år, så denne lille reportage har virkelig været i syltekrukken. Men billederne gør den værd at se. Dem kan man springe til, og over den kronologiske gennemgang af mine rejsekvaler fra København til Århus. Info om dette års march er nederst i artiklen.

Skade Bakker stod i brand - af farver

af Thorbjørn Hein

Et par vandringsmænd foran Moesgaard Museum.
At rejse er at leve, og at vandre er at rigtigt leve. Når man skal til Aarhus fra København og ikke har seks-syv dagsrejser til det, måtte jeres skribent imidlertid begynde med en togtur i stedet for at gå. Trods alt. Kl. 04.30 søndag den 30. oktober 2011 begav jeg mig af sted fra Indre By mod Hovedbanegården med en temmelig tung rygsæk og en endnu tungere sportstaske, pakket med stumper til mandag til onsdags tjeneste ved Danish Training and Advisory Staff (DATS) i Haderslev. Grundet vanlig slinger og sløvsind var det kun i sidste øjeblik, jeg nåede IC-toget. Et tog, viste det sig, der var proppet med bagstive (og det, der er værre, gætter jeg på), hvidklædte festdeltagere fra den gigantiske White Sensation event i Parken den nat. Og her troede jeg, at pladsbillet ville være helt unødvendigt en søndag morgen - snydt igen.


Snydt igen var dog kun lige begyndt, da der ud fra diverse uduelige forklaringer om uafsluttet sporarbejde, og hvad har vi, var endestation i Korsør. Kaos og manglende information, inden søvndrukne turistbuschauffører dukkede op på stationen og spurgte efter dsb-medarbejdere for at vide, hvad planen var (!), inden de begyndte at fragte de hundredevis af passagerer mod Nyborg - og ikke længere! Der kunne vi så vente på et nyt tog ... Som viste sig at være det næste, der alligevel kom fra København via ... Korsør. Taaaaaak ...

Stærkt forsinket fremme ved Skt. Annas Gade skole i Aarhus begav min gamle ven fra værnepligtstiden, nu læge, Rune Lykke og jeg mig ud på 24 kilometers off-road-march i Marselisborg-egnen og mod syd til Skade Bakker.

For engangs skyld vil jeg ikke føje billedtekster til fotografierne - jeg har simpelthen ikke fantasi til at skrive til såeh mange, hehe. Overordnet vil jeg nøjes med at sige, at Moesgaardvandringen er særdeles bakket og byder på fantastisk smuk natur (ikke mindst så heldige vi var med vejret).

Endelig er der selvfølgelig også at bemærke, at siden vi nu var to af sted, er der selv for mig en nærmest obskøn mængde stærkt poserende portrætfotografier. Bær over med det. Jeg kan melde, at Rune og jeg i hvert fald morede os godt.

Enjoy.

***








































  




  



























 

Om Moesgaardvandringen 2012

Den 28. oktober kl. 9.00-12.00
Start: Skt. Anna Gades Skole, Ingerslev Boulevard 2.
Længder: 6, 12, 19 eller 23 km.
Hjemmeside: Aarhus Fodslaw





Ingen kommentarer: